100%
Zadowolenia
Metoda Dyna-Lingua M.S. to system sposobów oddziaływania, których nadrzędnym celem jest zaktywizowanie psychiki człowieka poddanego terapii do uczenia się, pokonywania przeszkód i zdobywania nowych kompetencji.
Stosowana jest wobec dzieci z różnymi zaburzeniami rozwoju mowy i funkcji poznawczych: dzieci autystycznych, o opóźnionym rozwoju intelektualnym (m.in na tle zespołu Downa), dzieci z zaburzeniami o charakterze dysfazji sensorycznej i motorycznej oraz wobec dorosłych afatyków.
Należy do metod tzw. niespecyficznych, uniwersalnych co oznacza, że nie ogranicza się do jednego typu zaburzenia.
Głównym założeniem metody jest świadome i planowe wykorzystanie mechanizmów uczenia się, gdyż w przypadkach patologii rozwojowej nie można liczyć na naturalne dojrzewanie struktur poznawczych, spontaniczny rozwój funkcji językowych oraz intelektualnych. Psychostymulacja to kompleksowe działania, których celem jest aktywizacja naturalnych tendencji rozwojowych człowieka oraz tych mechanizmów psychicznych, od których zależy rozwój funkcji psychicznych.
Autorami metody Dyna-Lingua M.S. (dawna nazwa: psychostymulacyjna metoda kształtowania i rozwoju mowy oraz myślenia) są logopeda dr hab.prof.UWr. Małgorzata Młynarska i psycholog Tomasz Smereka
W metodzie tej możemy wyróżnić dwa wątki : logopedyczny i psychologiczny
Wątek logopedyczny
Podstawową rolę odgrywa spontaniczna aktywność słowna (SAS), która jest efektem motywacji do komunikowania się z ludźmi, co jest istotne w pracy z dziećmi autystycznymi oraz z afatykami.
Dziecko z zaburzeniami mowy nie może porozumiewać się z otoczeniem, co wywołuje napięcie psychiczne, które prowadzi do wtórnych zaburzeń funkcjonalnych
Terapeuta zmierza do wzbudzenia SAS poprzez trzy główne typy działań:
1. Działania zmniejszające ograniczenia w zakresie SAS
Techniki
– relaks /aktywne działanie na ciało dziecka tak, aby doprowadzić do
rozluźnienia mięśni kończyn i tułowia/
– ćwiczenia energetyzujące / oparte są na schematach zachowań zwierząt lub czynności człowieka. Celem ich jest przywrócenie naturalnego, prawidłowego przepływu energii w ciele dziecka z zaburzeniami mowy/
– ćwiczenia oddechowo-głosowe / których celem jest naturalny oddech, przy którym mówienie nie jest męczące/
– ćwiczenia rozwibrowujące
2. Działania wspierające motywację do mówienia
– zalewanie mową
– sytuacje parateatralne /mające na celu aktywizację wyobraźni uczestników oraz stanowiące formę treningu nowych zachowań/
– inspiracje plastyczne, dźwiękowe, głosowe, ruchowe / których celem jest
wywołanie lub wzmocnienie skojarzeń słowno-zmysłowych /
3. Działania ułatwiające mówienie
Techniki
Po uzyskaniu w/w efektu stosuje się odpowiednie procedury rozwijania mowy, przede wszystkim w jej aspekcie komunikacyjnym.
4. Działania rozwijające strukturę języka
Do nich należą techniki pracy nad rozwojem struktur zdaniowych oraz form komunikacji językowej / dialogu, rozmowy, opowiadania/.
Aspekt poznawczy mowy jest rozwijany głównie w wątku psychologicznym. Według zasad metody Dyna-Lingua M.S. w pracy nad mową bierze się pod uwagę dwa jej aspekty, tzw. mowę impresyjną (rozumienie przekazu słownego) i mowę ekspresyjną (mówienie). W związku z tym u dzieci, które nie mówią, terapeuci rozwijają mowę impresyjną, czyli rozumienie przekazu słownego.
Wątek psychologiczny
W metodzie Dyna-Lingua M.S. myślenie traktowane jest jak umiejętność rozwiązywania problemów. Umiejętność ta ma dwa aspekty: specyficzny i uniwersalny.
Aspekt specyficzny wiąże się z konkretnymi umiejętnościami oraz wiedzą na temat tego obszaru rzeczywistości, którego dotyczy problem. Z kolei aspekt uniwersalny rozwiązywania problemów dotyczy wykorzystania zdobytych umiejętności myślowych w rozwiązywaniu nowych problemów.
Zadaniem psychologa pracującego tą metodą jest więc rozwijanie i utrwalanie w dziecku nawyku myślenia.
Podział celów stosowanych w indywidualnych programach terapii:
Sposoby działania w ramach w/w celów uporządkowane zostały w następujących kategoriach:
Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą i dołączenia do grona zadowolonych pacjentów!
Rezerwacja